ΗΧΗΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
- Συστήματα ήχου Stereo και 2.1 stereo
- Συστήματα ήχου Commercial /BGM (100 Volt)
- Συστήματα ήχου Studio / Broadcasting
- Συστήματα ήχου Public Address (P.A.) & Sound Reinforcement
- Συστήματα ήχου Stereo και 2.1 stereo
Αναλύοντας τις παραπάνω βασικές κατηγορίες, και ξεκινώντας από την πρώτη θα αναφέρουμε απλά ότι πρόκειται για την πιο απλή κατηγορία την οποία ωστόσο συναντούμε κατά κόρον καθώς απευθύνεται σε μία μεγάλη γκάμα επαγγελμάτων, τα οποία ασκούνται μέσα από χώρους γραφείων. Για την εφαρμογή αυτών των συστημάτων δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις, καθώς μπορεί ο καθένας από εμάς να εφαρμόσει ένα τέτοιο σύστημα, ακόμα και στη βασική τους μορφή όπως αυτής του desktop audio δηλαδή των απλών αυτόνομων συστημάτων ήχου. Σε άλλες πάλι περιπτώσεις όπου οι απαιτήσεις μας είναι μεγαλύτερες – όπως σε έναν πολυχώρο γραφείων – υπάρχει η δυνατότητα τέτοιων συστημάτων ήχου, αρκεί να επιλέξουμε για την εξυπηρέτηση αυτής της συνθήκης τα κατάλληλα ηχεία, αλλά και τον ανάλογο ενισχυτή που θα τα οδηγήσει (όπως την περίπτωση των πολυζωνικών ενισχυτών που συναντήσαμε παραπάνω).
- Συστήματα ήχου Commercial /BGM (100 Volt)Στη δεύτερη μεγάλη κατηγορία, συναντούμε τα ηχεία Commercial / BGM, τα οποία αποτελούνται από ηχεία και ενισχυτικές διατάξεις ειδικής μορφής. Πιο συγκεκριμένα τα συστήματα αυτά λειτουργούν σε χώρους όπου απαιτείται μουσική υπόκρουση (BGM), ή αναπαραγωγή ανακοινώσεων. Τέτοιοι χώροι είναι τα εμπορικά καταστήματα, οι χώροι μαζικής εστίασης, τα ξενοδοχεία, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.α.Ένας συνήθης στερεοφωνικός ενισχυτής, και μερικά ζεύγη ηχείων θα μπορούσαν να παράσχουν σε μια μικρή επιχείρηση, όπως ένα εστιατόριο, επαρκή μουσική υπόκρουση αλλά αυτό δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει καλά σε ένα σύστημα με πολλά ηχεία και μεγάλες διαδρομές καλωδίων. Οι κλασικοί στερεοφωνικοί ενισχυτές αναπαράγουν σήμα χαμηλής τάσης – υψηλής ισχύος, το οποίο προκειμένου να τροφοδοτήσει τα ηχεία απαιτεί καλώδια μεγάλης διατομής και πολύπλοκες συνδεσμολογίες μεταξύ των ηχείων. Αυτή ακριβώς η συνθήκη ανεβάζει ιδιαίτερα το κόστος της εγκατάστασης ενός συμβατικού συστήματος καθιστώντας την επιλογή αυτή ασύμφορη.Χρησιμοποιώντας αντιθέτως ειδικά συστήματα τα οποία φέρουν μετασχηματιστή τάσης 70/100 Volt, και “φορτώνοντας” το ηχητικό σήμα πάνω σ’ αυτή την υψηλή τάση, επιτυγχάνουμε την πτώση των απαιτήσεων σε μεταφερόμενη ισχύ μέσω των καλωδίων και κατά συνέπεια και τις απαιτήσεις μας σε μεγάλες διατομές. Ταυτόχρονα χρησιμοποιούμε ένα και μόνο καλώδιο ανά ζώνη ήχου ανεξάρτητα από τον αριθμό των ηχείων που υπάρχουν στο χώρο, ενώ παράλληλα μειώνονται και οι απαιτήσεις μας σε διαφορετικές ενισχυτικές διατάξεις. Αυτομάτως με αυτόν τον τρόπο μειώνουμε το κοστολόγιο της εγκατάστασης, πράγμα σημαντικό κατά τη δημιουργία ενός νέου επαγγελματικού χώρου.
-
Συστήματα ήχου Studio / Broadcasting
Στη κατηγορία των συστημάτων ήχου studio & Broadcasting, συναντούμε κυρίως ηχεία μικρού μεγέθους τα οποία φέρουν το καθένα το δικό του ενισχυτή και είναι υψηλής ποιότητας προκειμένου να μας αποδώσουν τη καλύτερη και πιο πιστή αναπαραγωγή του ήχου στο χώρο εργασίας. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι στο χώρο ενός studio, οι απαιτήσεις για σωστή ακρόαση είναι υψηλές καθώς θα πρέπει να λάβουμε στα αυτιά μας με ακρίβεια τον ήχο όπως αυτός αναπαράγεται από την πρωτογενή πηγή, όπως έναν τραγουδιστή, ή μία ομάδα μουσικών. Ανάλογη συνθήκη συναντούμε και στους επαγγελματικούς χώρους broadcasting όπως σε ένα ραδιοφωνικό σταθμό.
- Συστήματα ήχου Public Address (P.A.) & Sound ReinforcementΜεγάλη και η επόμενη κατηγορία ήχου που εξετάζουμε, καθώς περιλαμβάνει κάθε εγκατάσταση ζωντανής αναπαραγωγής ήχου, είτε αυτή προέρχεται από μία ομάδα μουσικών, είτε αναπαράγεται μέσω μηχανημάτων μουσικής όπως cd players, από κάποιον Dj.Σε ότι αφορά στη σύνθεση του εξοπλισμού, θα λέγαμε ότι είναι απλή ως προς τη βασική δομή της, καθώς αποτελείται από συμβατικά ηχεία και ενισχυτικές διατάξεις υψηλής ισχύος. Θα πρέπει ωστόσο να λάβουμε σοβαρά υπ’ όψιν μας ότι προκειμένου να προχωρήσουμε στην προμήθεια και εγκατάσταση του κατάλληλου για τον επαγγελματικό μας χώρο συστήματος, θα πρέπει οπωσδήποτε να απευθυνθούμε στον ανάλογο σύμβουλο επαγγελματικών συστημάτων, καθώς απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις, και μεγάλη εμπειρία.Σε μία προσπάθεια προσέγγισης του τρόπου λειτουργίας της κατηγορίας αυτής, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ένα μικρόφωνο, μία κονσόλα μίξης του ήχου ένας ενισχυτής και ένα ζεύγος ηχείων αποτελούν ένα μικρό σύστημα P.A. Συνήθως βέβαια, στην κατηγορία αυτή συναντούμε συστήματα αποτελούμενα από πολύ περισσότερα στοιχεία. Πιο αναλυτικά, για τη σύνθεση ενός συστήματος P.A. χρησιμοποιούμε:
- ΚΥΡΙΩΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΗΧΕΙΩΝ:
Τα ηχεία αυτά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Τα ενεργά ηχεία τροφοδοτούνται, που σημαίνει ότι φέρουν ενσωματωμένους ενισχυτές. Το μόνο που απαιτείται είναι η απ’ ευθείας σύνδεση της πηγής ήχου (μικρόφωνα, όργανα κτλ) ή η σύνδεση αυτών μέσω μίας κονσόλας μίξης ήχου. Τα παθητικά ηχεία δεν τροφοδοτούνται με ρεύμα, το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να προσθέσετε ένα εξωτερικό ενισχυτή. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε κάθε τύπο ηχείων, και η τελική επιλογή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε PA σύστημα σας. Για παράδειγμα, τα ενεργά χρησιμοποιούνται περισσότερο σε περιπτώσεις όπου απαιτείται η συχνή μεταφορά τους, ενώ τα παθητικά ηχεία αποτελούν την ιδανική λύση σε μόνιμες εγκαταστάσεις.
- HXEIA SUBWOOFERS:
Τα ηχεία χαμηλών συχνοτήτων (subwoofers) χρησιμοποιούνται για να ενισχύσουν τις χαμηλές συχνότητες της μουσικής, και για να προσθέσουν βάθος σε κάθε είδος μουσικής, αλλά κυρίως στη χορευτική μουσική. Αν το PA προορίζεται για ομιλίες και διαλέξεις, λαϊκή μουσική, ή μια χορωδία, τότε μάλλον δεν θα χρειαστεί ένα subwoofer.
- ΕΝΙΣΧΥΤΕΣ:
Στην περίπτωση που επιλέξουμε να εξοπλίσουμε το χώρο μας με παθητικά ηχεία θα πρέπει να προμηθευτούμε και τους ανάλογους ενισχυτές για να τα οδηγήσουμε. Η ισχύς του κάθε ενισχυτή θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ίση ή ακόμη καλύτερα μεγαλύτερη από την ονομαστική ισχύ των ηχείων έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η καθαρότητα στον ήχο και να αποφεύγονται οι παραμορφώσεις.
- ΚΟΝΣΟΛΕΣ ΜΙΞΗΣ:
Οι κονσόλες μίξης αποτελούν την καρδιά και το κέντρο ελέγχου των συστημάτων P.A. Όλες οι πηγές της μουσικής και του ήχου μπορούν να αναμιχθούν στην κονσόλα μίξης, και στη συνέχεια να αποσταλούν προς τους ενισχυτές και τα ηχεία. Κάθε κονσόλα μίξης διαθέτει χειριστήρια έντασης και τόνου για κάθε κανάλι εισόδου, παρέχοντας στο χρήστη τη δυνατότητα να εξισορροπήσει τα επιμέρους σήματα και να δημιουργήσει ένα καθαρό σήμα εξόδου.
- SOUND PROCESSORS:
Το μεγαλύτερο μέρος της επεξεργασίας ήχου που απαιτείται για τη σωστή απόδοση ενός συστήματος P.A. είναι συνήθως ενσωματωμένο στη κονσόλα μίξης και στους ενισχυτές, και είναι ως επί το πλείστον επαρκές, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ένα μικρό βασικό σύστημα. Στα μεγαλύτερα ωστόσο συστήματα απαιτείται η δυνατότητα πιο λεπτομερούς προσαρμογής τους στο χώρο, και άρα η προσθήκη των sound processors αποτελεί μονόδρομο στις επιλογές μας. Οι επεξεργαστές ήχου ενσωματώνουν τα εξής:- Equalizers: Τα equalizers ή ισοσταθμιστές χρησιμοποιούνται για την παραμετροποίηση του ήχου έτσι ώστε νε επιτευχθεί η προσαρμογή του ηχητικού αποτελέσματος στο χώρο. Η παραμετροποίηση αυτή επιτελείται ανά συχνότητα του ήχου (γραμμικό eq), ή ανά περιοχή συχνοτήτων (παραμετρικό eq).
- Limiters: Τα limiters ή περιοριστές χρησιμοποιούνται ως συσκευές ασφαλείας του συστήματος, καθώς θέτουν τα όρια στην τελική ισχύ εξόδου του ενισχυτή έτσι ώστε να μην υπερβεί τις αντοχές των ηχείων που οδηγεί.
- Effects: Οι μονάδες εφέ μας παρέχουν τη δυνατότητα του χρωματισμού του ήχου έτσι ώστε να δημιουργήσουμε ένα πιο ευχάριστο και εντυπωσιακό για το ακροατήριο αποτέλεσμα.