ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΕΣ ΗΧΟΥ & ΚΟΝΣΟΛΕΣ ΜΙΞΗΣ – ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Σε αρκετές περιπτώσεις εγκατάστασης επαγγελματικού ήχου, απαιτείται η προσαρμογή του συστήματος μας στις ακουστικές ιδιομορφίες του χώρου. Πιο αναλυτικά, καθώς ο κάθε χώρος παρουσιάζει ιδιαίτερα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά τόσο ως προς τη δομή και διαμόρφωσή του όσο και ως προς τα δομικά του υλικά, είναι ευνόητο ότι το όποιο σύστημα και αν εφαρμόσουμε σ’ αυτόν, θα πρέπει στη συνέχεια να το προσαρμόσουμε προκειμένου να λάβουμε τις μέγιστες δυνατότητές του. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση εξειδικευμένων συσκευών οι οποίες ονομάζονται «επεξεργαστές ήχου». Με τη χρήση του κατάλληλου επεξεργαστή ήχου, έχουμε τη δυνατότητα να ρυθμίσουμε με λεπτομέρεια τις επιμέρους συχνότητες του ήχου προκειμένου να εξαλείψουμε τυχών παραμορφώσεις που προκύπτουν από τις αντανακλάσεις και τις απορροφήσεις του από τα υλικά του χώρου, να θέσουμε τα ανώτερα και κατώτερα όρια της στάθμης (έντασης) του ήχου, να εξομαλύνουμε τυχών αιχμές του, αλλά και να δρομολογήσουμε σωστά τις μεσαίες και υψηλές συχνότητες στα ηχεία δορυφόρους του συστήματος, και τις χαμηλές στα υπογούφερ (subwoofers).
- Ουσιαστικά λοιπόν, ανάγκη για χρήση ενός επεξεργαστή, προκύπτει κυρίως σε εγκαταστάσεις μεσαίας έως μεγάλης κλίμακας, οι οποίες χαρακτηρίζονται από την υψηλή απαίτηση σε ποιότητα και ένταση του ήχου. Ως εκ τούτου γίνεται αντιληπτό ότι τόσο η επιλογή του απαραίτητου επεξεργαστή, όσο και η εγκατάσταση αλλά και η ρύθμισή του είναι καθαρά θέμα εξειδικευμένου ατόμου και δεν μπορεί να επιτευχθεί από τον απλό χρήστη – καταναλωτή.
- Κατά παρόμοιο τρόπο και εδώ, όπως συμβαίνει και με τους επεξεργαστές ήχου, η ανάγκη για εγκατάσταση μίας κονσόλας μίξης παρατηρείται μόνο σε χώρους όπου απαιτείται να υπάρχει η δυνατότητα άμεσου ελέγχου τόσο της στάθμης του ήχου όσο και του περιεχομένου του.Πιο αναλυτικά, κονσόλα μίξης συναντούμε κυρίως σε εφαρμογές συστημάτων P.A. (Public Address), Live, Studio και Broadcasting. Και αυτό συμβαίνει διότι μόνο σε αυτές τις εφαρμογές παρατηρείται η ανάγκη της μίξης των διαφόρων σημάτων, είτε αυτά προέρχονται πηγές προηχογραφημένου ήχου όπως CD Players κ.α., είτε από πηγές ζωντανής αναπαραγωγής όπως τα διάφορα μουσικά όργανα, τα μικρόφωνα κ.τ.λ..Η κονσόλα μίξης επομένως αποτελεί την καρδία και το κέντρο ελέγχου του ηχητικού μας συστήματος, η οποία όμως μας παρέχει και άλλες δυνατότητες, όπως τη ρύθμιση τις ποιότητας του ήχου επεμβαίνοντας αυξητικά ή μειωτικά στην ενίσχυση επιμέρους συχνοτήτων (Equalization – EQ) του ήχου, την προσθήκη διαφόρων εφέ κ.α.Εξ’ ορισμού λοιπόν θα λέγαμε ότι κονσόλα μίξης, είναι εκείνη η συσκευή η οποία μας επιτρέπει να πάρουμε ένα σύνολο σημάτων ήχου εισόδου, να τα επεξεργαστούμε και να τα οδηγήσουμε συνδυαστικά σε ένα μικρότερο αριθμό εξόδων, προκειμένου να καταλήξουν στους ενισχυτές του συστήματος. Για παράδειγμα, μπορούμε να λάβουμε τον ήχο από δύο μικρόφωνα και τρία μουσικά όργανα, να ελέγξουμε ξεχωριστά τις στάθμες αυτών, να ρυθμίσουμε την ποιότητα στην απόδοσή τους και τέλος να τα οδηγήσουμε μέσα από δύο και μόνο εξόδους (Left & Right) προς τους ενισχυτές μας.
- Κατά παρόμοιο τρόπο και εδώ, όπως συμβαίνει και με τους επεξεργαστές ήχου, η ανάγκη για εγκατάσταση μίας κονσόλας μίξης παρατηρείται μόνο σε χώρους όπου απαιτείται να υπάρχει η δυνατότητα άμεσου ελέγχου τόσο της στάθμης του ήχου όσο και του περιεχομένου του.
- Οι κονσόλες χωρίζονται σε αναλογικές και σε ψηφιακές, και τα κύρια τμήματα μίας κονσόλας μίξης είναι: α) το τμήμα εισόδων των σημάτων (ποικίλει σε αριθμό ανάλογα με την κονσόλα), β) το τμήμα εξόδων των σημάτων προς τους ενισχυτές και γ) ένα τμήμα βοηθητικών εξόδων (και αυτό ποικίλει ανάλογα με την κονσόλα της επιλογής μας).Για την αγορά μίας κονσόλας ήχου επομένως θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στον απαιτούμενο αριθμό σημάτων εισόδου που χρειαζόμαστε – πόσα δηλαδή μικρόφωνα, μουσικά όργανα ή γενικότερα πηγές ήχου διαθέτουμε – στον αριθμό κύριων αλλά και βοηθητικών εξόδων ήχου (εφόσον θέλουμε να ελέγξουμε ξεχωριστά περισσότερες από μία ομάδες ενισχυτών), στη δυνατότητα ελέγχου της ποιότητας του ήχου και της προσθήκης ειδικών εφέ, και τέλος να συζητήσουμε με αρμόδιο πρόσωπο τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης μίας ψηφιακής κονσόλας ήχου στο χώρο μας, έναντι της κλασικής αναλογικής.